שיטות ללימוד אנגלית

16 במרץ 2023

בשנים האחרונות נמצא תחום לימודי האנגלית בפריחה. הגידול במספר הגולשים באינטרנט והמשתמשים בטלפונים חכמים, לצד כניסתן של חברות רבות לשוק הבינלאומי והדרישה שלהן לעובדים בעלי מיומנויות גבוהות באנגלית, מביאים בכל שנה יותר ויותר אנשים בישראל ובעולם ללמוד אנגלית. הצורך הגובר בלימודי השפה בשנים האחרונות הביא גם להתפתחויות מעניינות בגישה ללימודי השפה. שיטות לימוד אורתודוקסיות שהיו נהוגות בעבר, כמו לימוד בכיתה בעזרת לוח וגיר, התחלפו בשיטות לימוד חדישות ואינטראקטיביות שמנסות להפוך את לימוד האנגלית לחוויה.

שיטות הלימוד החדשות נוצרו מתחושה שהשיטות הקיימות לא מתאימות לעולם הטכנולוגי והדינאמי שבו אנחנו חיים. שיטות לימוד שהיו נהוגות בעבר וששמו דגש על בעיקר על לימוד כללי הדקדוק ופחות על שטף הדיבור והקריאה בשפה, אולי טובות למבחן הבגרות באנגלית, אבל פחות יעילות בשביל מי שרוצה לשלוט בשפה לצורך ניהול שיחה, פגישות עסקיות או טיול לחו"ל.

לפניכם מספר שיטות אלטרנטיביות ללימוד שהפכו לפופולריות בשנים האחרונות, והצעות ליישום מעשי שלהן ביום-יום.

לימוד באינטרנט

האינטרנט הוא מקום טבעי ללמוד בו אנגלית, מכיוון שזו השפה השולטת באינטרנט. האינטרנט עשה מהפך אמיתי באופן שבו אנחנו מתייחסים ללימודים - לימוד אנגלית באינטרנט מאפשר לכל אחד ללמוד באופן עצמאי, מכל מקום ובכל זמן.

יתרון: כל אחד יכול ללמוד ולהתקדם בקצב שלו, ללא כל התחייבות ובהרבה מקרים - בחינם.

חיסרון: לא מתאים לכולם. כדי ללמוד לבד באמצעות האינטרנט צריך גישה טכנולוגית וגם הרבה משמעת עצמית. אם אין לכם את שתיהן, יכול להיות שעדיף לוותר.

טיפ מעשי: צ'וטטו באנגלית

מעבר לקורסים און-ליין וחומרי קריאה אינסופיים שהאינטרנט מציע, קיימות היום קהילות ורשתות חברתיות של לומדי אנגלית באינטרנט, המדברים זה עם זה ומתרגלים את השימוש בשפה. וול סטריט העולמית מתפעלת את אתר The Village המאפשר לתלמידים של וול סטריט מכל העולם לצ'וטט ולתרגל את כישרוי השפה שלהם ביחד.

לימוד טבעי

אחת הגישות החדשות בלימודי שפה מסתמכת על מחקרים שנעשו בנושא רכישת שפה אצל ילדים. ילדים רוכשים את השפה בקלות ובצורה טבעית רק על ידי חשיפה אליה: האם לא צריכה ללמד את הילד את כללי הדקדוק או את אוצר המילים, היא פשוט מדברת איתו. שיטות הלימוד החדשות מנסות לחקות את התהליך הזה וללמד את השפה בסביבה טבעית, באמצעות חשיפה לשפה: שמיעה, התבטאות, תיקון וחוזר חלילה. ניתן גם לדמות את השיטה הזאת למצב שבו אנחנו נוסעים לחו"ל למדינה שבה איננו יודעים את השפה. אנחנו נאלצים ללמוד את השפה במהירות כדי להסתדר ולתקשר עם הסביבה. שיטה זו היא השיטה המוביל בבית הספר וול סטריט והיא הוכחה כאפקטיבית ביותר בניסיון של וול סטריט לאורך השנים.

יתרון: השיטה הזאת חוסכת מהתלמיד לשנן עשרות כללים ומאפשרת לו לצלול מיד למים העמוקים של השפה.

חיסרון: כמו שמשתמע מ"צלילה למים העמוקים", ההתחלה עלולה להיות קשה. עם זאת, אם תראו מחויבות ונכונות להתגבר על המכשולים הראשונים, השיטה הזאת יכולה להשתלם לכם.

טיפ מעשי: סעו לחו"ל

הדרך הכי פשוטה ליצור חוויה של לימוד בצורה טבעית היא לנסוע לחו"ל למדינה דוברת אנגלית. בסביבה כזאת, לא תהיה לכם ברירה אלא לשפר את יכולות התקשורת שלכם בשפה. כמובן שלא כולם יכולים להרשות את זה לעצמם, אז אם זו אינה אפשרות ריאלית מבחינתכם, אפשר תמיד להיעזר בחברים דוברי אנגלית שפת אם גם בארץ, ולבקש מהם לדבר איתכם באנגלית.

לימוד חווייתי

שיטות לימוד חווייתיות הן כאלה שמשלבות הנאה ופעילות חברתיות בתהליך הלמידה. הלימוד החווייתי מוציא את הלימודים מהמסגרת המוכרת (והלעתים משעממת) של הכיתה, אל סיטואציות מחיי היום-יום כמו בילוי במסעדות, בתי קולנוע פארקים ועוד. הגישה הזאת מתבססת על ההנחה שלחווייה משמעותית ומהנה יש השפעה חיובית על המוח ועל הזיכרון ולכן היא יותר אפקטיבית מלמידה בסביבת הכיתה. בנוסף, הלימודים בסביבה רגועה ונעימה, במקום בסביבה המלחיצה של הכיתה, מעצימים את התלמיד ומאפשרים לו לשפר את הביטחון שלו בשפה. הפעילויות החברתיות אינן חייבות להיות רק בילויים, הן יכולות גם לבוא לידיד ביטוי ביישומים הקשורים לעולם העסקים, כמו ניהול פגישה עסקית באנגלית, הצגת פרזנטציה, ניהול משא ומתן ועוד. המועדון החברתי של וול סטריט, The Club, מספק לכם את כל הפעילויות האלה, ויותר! בכל חודש מתפרסמת תוכנית פעילויות חודשית, עם כל הפעילויות המגוונות שמוצעות בחינם לכל התלמידים שלנו.

יתרון: זה כיף! מה יכול להיות רע בללמוד אם תוך כדי גם מכירים חברים ועוסקים בפעילויות מהנות?

חיסרון: בילויים הם תוספת נהדרת לחוויית לימודי השפה, אבל הם לא עומדים בפני עצמם. כדאי לשלב אותם כחלק מתוכנית לימודים מובנית.

טיפ מעשי: שחקו אותה תיירים ליום אחד

נסו לדבר יום אחד שלם רק באנגלית. יכול להיות שחלק מהאנשים סביבכם יחשבו שזה מוזר, אבל עד סוף היום השפה כבר תתגלגל לכם על הלשון יותר בקלות. אם אתם פחות אמיצים, אתם יכולים לנסות פשוט לתרגל במסגרת מקום העבודה: ענו על המיילים בעבודה, כתבו לעצמכם תזכורות ומצאו לכם פרטנר במשרד שאיתו תדברו באנגלית.

אז איזה מהשיטות היא השיטה הנכונה? התשובה היא שאין רק שיטה אחת. מחקרים מוכיחים שדווקא שילוב של כמה שיטות לימוד הוא שמאפשר את תהליך הלמידה הכי נכון והכי יעיל. בשיטת לימוד משולבת חלקים שונים מהמוח נכנסים לפעולה: דרך שמיעה, דיבור, קריאה וגם ראייה. השיטות שהוצעו כאן לא בהכרח מחליפות את שיטות הלימוד הקיימות, אבל הן יכולות להוסיף להן קצת פלפל ועניין. אז אם מאסתם קצת בספרי הלימוד הישנים והמשעממים, ב-present simple וב-present progressive אתם מוזמנים לתת להן הזדמנו,. אולי אפילו תיהנו ללמוד.

נושאים נוספים שעשויים לעניין אותך: