ההבדל בין "לדעת" ל"להשתמש"
אוצר המילים שלנו מתחלק לשני סוגים:
- אוצר מילים פאסיבי
מילים שאנחנו מזהים כשאנחנו קוראים או שומעים אותן, אבל לא משתמשים בהן בדיבור או בכתיבה.
- אוצר מילים אקטיבי
מילים שאנחנו משתמשים בהן בפועל בשיחות ובכתיבה.
הבעיה? רוב שיטות הלימוד מתמקדות בהגדלת האוצר הפאסיבי, ולא על אוצר המילים האקטיבי, דבר זה יוצר קושי ב״שליפת״ מילים, תרגום מעברית לאנגלית לפני שמדברים, תחושת מאמץ גדולה מאוד כשמנסים להרכיב משפט וכמובן כל מילה שלא משתמשים בה נשכחת מהר.
4 טכניקות מדעיות כדי לזכור מילים לאורך זמן
- עקרון ה-Spacing Effect
במקום ללמוד 100 מילים ביום אחד, למדו 20 מילים ביום במשך 5 ימים. המחקר מראה שחזרה מרווחת על פני זמן יעילה פי 2-3 מחזרה מרוכזת. כלומר: עדיף ללמוד 20 דקות פעם ביום, אבל כל יום (כ- 2.5 שעות בשבוע). מאשר ללמוד 6 שעות פעם בשבוע!
- יצירת הקשר רגשי למילים
המוח זוכר טוב יותר דברים שיש להם מטען רגשי. הסיבה לכך היא שקיים מנגנון סינון טבעי למידע שנכנס לנו לזיכרון, ואחד הדרכים של המוח להבדיל בין הדברים שחשוב לזכור לבין הדברים שלא הוא מטען רגשי. נסו להיזכר בחוויות הילדות שלכם, או אפילו במשהו שקרה לפני יותר משנתיים, כנראה שאתם זוכרים בעיקר דברים מאוד חיוביים או מאוד שליליים אבל נדיר מאוד שתזכרו יום רגיל שבו הלכתם לעבודה.
- שימוש בכל החושים
עוד דרך להגביר את הסבירות לזכור מילה כלשהי היא להגביר את כמות החושים שדרכם אנחנו נחשפים אליה. לדוגמא אם אנחנו קוראים את תרגום המילה תפוח מדף (Apple), או רואים תמונה של תפוח (ראייה), שומעים איך מבטאים את המילה (שמיעה), ומנסים לחקות את הצליל (דיבור). הסבירות שנזכור את אותה מילה היא כמעט פי 5! כמובן שעוזר גם למשש ולטעום את התפוח אבל לצערנו, זה לא עובד עם כל מילה.
- למידה בהקשר אמיתי
כשאנחנו לומדים מילים בודדות מרשימה, המוח שלנו לא באמת יודע איך להשתמש בהן. לעומת זאת, כשאנחנו פוגשים מילה בהקשר אמיתי - בשיחה, בסרט, בשיר או בספר - אנחנו קולטים את המשמעות האמיתית שלה. רק משינוי זה מחקרים מראים כי נוכל לזכור אותן פי 4 לעומת למידת מילים בודדות.
לסיכום: איך מיישמים את העקרונות הללו
אם נפשט את העקרונות האלה נגיע ל2 דברים עיקריים שאנחנו צריכים לעשות:
- להחשף לשפה בצורה נכונה
- לעשות את זה כל יום
כלומר אנחנו רוצים דרך שתחשוף אותנו למילים בהקשר אמיתי, ותאפשר לנו גם להתחבר רגשית למילים וגם להשתמש בכמה שיותר חושים כשאנחנו נחשפים אליהן, ולאחר מכן לחזור על התהליך בצורה יומיומית.
לכן כולנו מכירים כל כך הרבה אנשים שלמדו אנגלית מסדרות טלוויזיה. בסדרות החשיפה היא תמיד בהקשר אמיתי, היא משתמשת בחוש הראיה והשמיעה שלנו ביחד, יוצרת אצלנו קונוטציה רגשית, ובדרך כלל זה משהו שאנחנו עושים כל יום. תוסיפו לזה גם תשומת לב למילים חדשות וחזרה עליהן בדיבור או בכתיבה, ותוכלו לשפר את האנגלית בצורה שלא תאמינו!
נקודה חשובה: כדי לא להיות מתוסכלים מהלמידה חשוב לבחור סדרה שהיא ברמה שלכם, אתם לא יכולים להבין מההקשר משהו אם אתם לא מבינים אף אחת מהמילים, ובטח שלא להתחבר רגשית.
כשלומדים בשיטה הזו, אוצר המילים לא נשאר תיאורטי אלא הופך לחלק טבעי מהדיבור שלכם — ונשאר איתכם לאורך שנים, לא רק לבחינה הבאה.
איך אנחנו עושים את זה בוולטסריט
בזכות יישום העקרונות האלו עזרנו למעל 3 וחצי מיליון בוגרים במעל ל-30 מדינות לשפר את האנגלית שלהם עם מעל ל96 אחוזי הצלחה.
החשיפה לשפה בוולסטריט קורת דרך סדרה קומית שהפקנו במיוחד ללימודי אנגלית. הדגש בסדרה הוא עליה הדרגתית ברמות ככה שהתלמידים שלנו נחשפים בכל שלב לאוצר מילים בדיוק ברמה שלהם (לא קל מידי ולא קשה מידי) ולכן אנחנו גם מחלקים את הרמות שלנו ל20 (לעומת 3-5 רמות שבדרך כלל מחלקים).
לאחר מכן התלמידים שלנו חוזרים על המילים החדשות בכתיבה ובדיבור, בהתחלה עם המחשב ולאחר מכן גם עם תלמידים אחרים ברמה שלהם, הכל בהקשרים אמיתיים ושמדמים את חיי היום יום.
בנוסף כדי לשמור את התלמידים שלנו מחויבים לתהליך אנחנו מקצים לכל אחד מורה מלווה שעוזר להם להתמיד ושומר אותם מחויבים לתהליך.
תיאור קצר עד 160 תווים: גלו את 4 העקונות המדעיות לזכירת מילים באנגלית לטווח ארוך: Spacing Effect, חיבור רגשי, שימוש בכל החושים ולמידה בהקשר אמיתי - במקום שינון לבחינות.
תיאור קצר עד 60 תווים: 4 טכניקות מדעיות לזכור מילים באנגלית לטווח ארוך.